(Endotracheal Tube)لوله تراشه

    کاربرد وسیله:

لوله تراشه یک کاتتر است که در داخل نای قرار داده می‌شود که هدف آن ایجاد و حفظ راه هوایی مطمئن برای بیمار بوده تا تبادلات گازی به درستی انجام شود.

مدل:

مشخصات ظاهری:

اجزاء به تفکیک:بالن/تیوب/کاف/سر اتصال
شکل:دهانی
سایز های کاتتر:5-5.5-6-6.5-7-7.5-8-8.5-9-10

مشخصات فنی:

طول کاتتر: 
شكل سر كاتتر :1 چشم (مورفی)
جنس كاتتر :پلی وینیل کلرید حرارتی

وارض و خطرات قرار دادن لوله تراشه و خارج کردن آن مسئله ای است که متخصصان و کارشناسان خبره بیهوشی نیز پس از سالها تجربه از آن واهمه دارند . ما در این پست به بررسی این نکات می پردازیم پس تا پایان پست مهمان کافه پزشکی باشید

اهداف انجام این کار به قرار زیر است :

  • باز نگه داشتن راه هوایی
  • ساکشن ترشحات ریه – کاهش فضاي مرده تنفسی
  • اعمال فشار مثبت بر ریه ها
  • پیشگیري از آسپیراسیون ترشحات معده به ریه (با پر کردن کاف) انجام میشود

توجهات خاص در هنگام لوله گذاري تراشه :

  • انتخاب لوله با قطر و طول مناسب
  • کنترل قطر داخلی لوله از نظر عدم وجود انسداد(به صورت غشاء نازك از جنس خود لوله)
  • سلامت کاف( تست شود) – کنترل لارنگوسکوپ ( نور کافی) – سلامت ماسک ها و وجود ایر وي
  • سرنگ هوا براي پر کردن کاف – ژل لوبریکانت – استیلت – پنس مگیل.
کافه پزشکی توصیه می کند :  احیای قلبی ریوی (CPR) + ویدیو آموزشی و گایدلاین 2015 | کافه پزشکی

نکات بارز و قابل توجه در لوله گذاري تراشه

  • فک تحتانی جلو آمده (دیدن حنجره را دچار اشکال میکند-تیغه بزرگتر یا تیغه مستقیم بهتر است)
  • عدم توانایی در باز کردن دهان (آنکلیوزمفصل گیجگاهی فکی و یا تریسموس – پیش آگهی خوب نیست – لوله گذاري مشکل است – بهتر است در حالت بیداري و اسپري لیدوکایین لوله گذاري شود و رفلکس بلع از بین نرود)
  • دهان کوچک که لارنگوسکوپ فضاي مانده را پر می کند.
  • دندان هاي جلو آمده یا شل بودن آنها (هیچگونه فشار به آنها وارد نشود واز نظر خطر شکستن دندان و یا افتادن به حلق مشاوره دندانپزشکی قبل از عمل الکتیو بهتر است . در موارد اورژانس اگر بیمار هوشیار است توضیح داده شود که احتمال دارد که دندان شل صدمه ببیند.)
  • چاقی و کوتاه بودن گردن(حنجره بالاتر از محل طبیعی قرار میگیرد و استفاده از استیلت ممکن است سودمند باشد)

 

وسایل مورد نیاز لوله گذاري

وسایل محافظتی شامل: دستکش ،شیلد صورت یا عینک – لوازم براي ساکشن ، لارنگوسکوپ با چند سایز مختلف تیغه،لوله تراشه با گاید و یک سرنگ و همچنین یک گوشی پزشکی و در صورت موجود بودن نشانگر انتهاي بازدم Co2

 

لارنگوسکوپ LARYNGOSCOP

شایعترین ابزاري که تا کنون براي انتوباسیون استفاده شده است لارنگوسکوپ بوده است.علیرغم سابقه طولانی این وسیله در انتوباسیون استفاده نادرست از آن عوارض زیادي دارد.امروزه تکنولوژیهاي جدید تر مانند لارنگوسکوپی فیبراپتیک منجر به کاهش عوارض شده است.مهمترین علت آسیب حین لارنگوسکوپی کمبود مهارت در انجام این عمل است.

کافه پزشکی توصیه می کند :  لارنگوسکوپی چیست ؟ انواع لارنگوسکوپ ها و کاربرد آنها | کافه پزشکی

نحوه لوله گذاري تراشه :
ارتفاع تخت و صورت بیمار درسطح گزیفویید ما قرار گیرد.زیر سر افراد بزرگسال یک بالش کوچک قرار دهید و در پوزیشن sniffing پوزیشنی که در این حالت راه هوایی مستقیم و دید خوبی دارد قرار دهید.
لارنگوسکوپ را در دست چپ بگیرید (انگشتان به صورت پلکانی در دسته و تیغه قرار میگیرد) وهرگز به صورت مشت بسته در دست نگیرید سپس با استفاده از انگشت شست و اشاره دست راست آرواره ها را از هم جدا کنید تا لبها بین لارنگوسکوپ و دندانها فشرده نشود.
تیغه از کنار راست زبان عبور دهید و کم کم به سوي مرکز و طرف چپ هدایت کنید (زبان جارو میشود) نوك تیغه لارنگوسکوپ بین اپی گلوت و قاعده زبان قرار گیرد و حالا بدون فشار به دندان ها و اهرم کردن لارنگوسکوپ به بالا وجلو برده شود که در این حالت لیگامانهاي هیپو گلوتی کشیده میشود و اپی گلوت به بالا وبه طرف تیغه خم می شود حالا گلوت را میبینید و بآسانی لوله گذاري را می توانید انجام دهید .فقط کافی است کاف لوله تراشه از گلوت عبور کند . کنترل صداي تنفسی ریتین با فشرده بگ و اطمینان از صحت کار و فیکس کردن درست لوله تراشه . هرگز اعتماد بنفس خود را از دست ندهید چون شما راه باز کردن راه هوایی و حفظ آنرا میدانید.

زمانی که لوله گذاري توسط دو نفر انجام می شود : 

بهتر است انتوباسیون توسط دو نفر انجام بگیرد . ابتدا تمام لوازم را آماده و ساکشن در دسترس قرار دهید
نفر اول لارنگوسکوپ را در دست چپ بگیرید و با دست راست لب بیمار را باز نمایید .

از سمت راست دهان بیمار ، لارنگوسکوپ را به داخل دهان بیمار وارد کرده و زبان را به گوشه چپ دهان فرستاده و تیغه لارنگوسکوپ را به داخل هدایت نموده تا اپیگلوت را مشاهده نمایید اگر از تیغه استفاده می نمایید تیغه را به سمت بالاي اپیگلوت ، و اگر از تیغه راست سر کج استفاده می کنید تیغه را به زیر اپیگلوت هدایت نمایید . سپس دسته لارنگوسکوپ را بطور مستقیم بالا بکشید ( نچرخانید).

تا اپیگلوت بالا کشیده شده و تارهاي صوتی قابل مشاهده شود. سپس اقدام به داخل کردن لوله تراشه نمایید
نفر دوم ابتدا لوله تراشه را امتحان نموده ، گاید را داخل آن بطوري که از نوك لوله خارج نشود قرار داده ، لوله را در دست چپ نگه داشته و در زمان مناسب لوله را تحویل نفر اول داده، سپس گوشه لب بیمار را براي دید بهتر پایین کشیده و با دست راست بر روي غضروف انگشتري فشار میدهد.

 

لوله تراشه تا چه اندازه وارد تراشه شود؟

پس از انتوباسیون بمنظور کنترل محل قرار گیري لوله ابتدا با گوشی پزشکی به صداهاي تنفسی در هر دو سمت قفسه سینه گوش میدهیم، حرکات قفسه سینه را کنترل میکنیم و در نهایت جهت کنترل دقیق از بیمار رادیو گرافی روتین قفسه سینه بعمل می آوریم. نوك لوله در رادیوگرافی باید ۲-۳ سانتیمتر بالاتر از کارینا (محل دو شاخه شدن تراشه) قرار گیرد .توجه داشته باشید که کارینا در رادیوگرافی در فضاي بین چهارمین و پنجمین مهره سینه اي واقع شده است.

در ۵ تا ۱۰ درصد از موارد لوله گذاري تراشه، نوك لوله به غلط در یکی از برونش هاي اصلی جاي میگیرد. چون مسیر برونش اصلی راست به امتداد تراشه نزدیک تر است، بیشتر اوقات لوله وارد این تراشه می شود. براي اینکه خطر لوله گذاري در یک برونش به حداقل برسد، می توان لوله تراشه را در خانمها حداکثر تا ۲۱ سانتی متر و  در آقایان حداکثر تا ۲۳ سانتی متر هدایت نمود.

در کودکان زیر ۱۲ سال از فرمول : طول لوله = ۲ / سن + ۱۲ استفاده کرد.

 

لوله گذاري تراشه در اطفال

تفاوت هایی در آناتومی اطفال وجود دارد که لوله گذاري را مشکل میکند :

زبان بزرگ-گردن کوتاه-فک تحتانی کوچک-تارهاي صوتی در محلی بالاتر قرار دارد ولی در بالغین در محاذات C6 – اپی گلوت باریک و دراز و U
شکل که با تار هاي صوتی زاویه  ۴۵ درجه میسازد.
باریکترین قسمت در قسمت غضروف کریکویید است(به همن علت در اطفال از لوله تراشه بدون کاف استفاده میشود چون با پر کردن کاف به این ناحیه فشار وارد شده باعث ادم و انسداد مجرا میگردد .
لوله تراشه بدون کاف تا ۸ سالگی مورد استفاده قرار می گیرد(در بالغین باریکترین قسمت ناحیه تار هاي صوتی است) ضمنا تنفس در نوزادان از را ه بینی است و اساسا” دیافراگماتیک (هواي اضافه اگر وارد معده نوزاد شود مستعد اختلال تنفسی میشود).از لارنگوسکوپ تیغه مستقیم در نوزادان و شیر خواران استفاده میشود(میلر شماره صفر براي نوزادان و یک براي شیر خواران).

snifing position بهترین است واکستانسیون زیاد باعث اشکال در دیدن حنجره می شود و  است به جاي کاف از پگ حلقی استفاده میشود (گاز نمدار طوري که حتی یک قطره آب از آن نچکد).

 

اندازه گیري فشار داخل کاف

جهت اندازه گیري فشار داخل کاف وسایل خاصی در بازار موجود میباشد که یک مانومتر فشار به همراه یک کاف که در زیر آن قرار دارد را به محل اتصال کاف در لوله تراشه متصل کرده و بعد اقدام به باد کردن کاف میکنیم و فشار سنج میزان فشار داخل کاف را به ما نشان میدهد

اگر این وسایل را در اختیار نداشتید یک فشار سنج جیوه اي یا عقربه اي را با یک سه راه به کاف لوله تراشه متصل کرده و توسط یک سرنگ اقدام به باد کردن کاف از طریق این سه راه نمایید، سپس مسیر سه راه را بین کاف و فشار سنج باز کنید تا فشار اندازه گیري شود. کاف هایی هم موجود میباشد که فشار را اتوماتیک تعدیل مینمایند. این کاف ها داراي دو کاف در داخل هم هستند که با یک دریچه تعدیل فشار به هم متصل هستند . یک میزان مشخص داخل این کاف ها هوا تزریق میشود . دریچه تعدیل کننده فشار اضافی را به داخل کاف دوم تخلیه مینماید.

عوارض لوله گذاري داخل تراشه و اقدامات پرستاري جهت کاهش آن

عوارض شناخته شده هنگام استفاده از لوله تراشه شامل عوارض حین و بعد از لولهگذاري و عوارض بعد از خارج کردن لوله از تراشه می باشد که با کنترل دقیق و مداوم از این عوارض کاست.
الف)عوارض حین لوله گذاري داخل تراشه
ب) عوارض لوله گذاري هنگامی که لوله در محل خود براي مدتی قرار دارد
ج)عوارض بعد از خارج کردن لوله تراشه

الف-عوارض حین لوله گذاري داخل تراشه

۱٫ ترس
بیماران هوشیار ممکن است نسبت به لولهگذاري به شدت دچار ترس شوند لذا ضروري است که بیمار را در صورت هوشیار بودن قبل از انجام روند کار،کاملاً از نظر روانی آماده نمود. توضیح در مورد سایر روشهاي برقراري ارتباط و در دسترس قرار دادن زنگ اخبار براي موارد ضروري و نیز اطمینان دادن به بیمار که هر زمان لازم باشد پرسنل مجرب و کارآزموده بالاي سر او خواهند بود می تواند به نحو مؤثري از اضطراب بیمار بکاهد.

۲٫ تروما،لارنگواسپاسم و برونکواسپاسم
عدم مشاهده کامل تارهاي صوتی هنگام لولهگذاري، وارد کردن لوله با فشار و خشونت ممکن است منجر به ایجاد عوارض فوق گردد که لازم است قبل از لولهگذاري حلق و دهان بیمار از ترشحات پاك شده و باتريهاي لارنگوسکوپ نیز کاملا قوي و پر نور باشند.

۳٫ دیس ریتمی هاي قلبی
که مهمترین و شایعترین آنها، برادیکاردي به دلیل تحریک عصب واگ است. که در این صورت می بایست از عوارضی مانند افت فشار خون  پیشگیري نمود.

۴٫ جاگذاري غلط لوله تراشه در مري
احتمال جاگذاري غلط لوله تراشه و وارد شدن آن به مري همیشه وجود دارد که باید به محض وارد کردن لوله ،کاف آن را باد نموده سپس توسط آمبوبگ به بیمار چند تنفس دستی داد و ضمن دادن تنفس، قله ریه هاي بیمار باید از نظر وجود صداهاي تنفسی سمع شود و در صورت عدم وجود صدا ، ناحیه گزیفوئید از نظر ورود هوا به داخل معده باید مورد سمع قرار گیرد. در صورت جاگذاري غلط لوله تراشه فوراً اقدام به تصحیح محل آن نمود.

۵٫ وارد کردن بیش از حد لوله به تراشه
ورود بیش از حد لوله تراشه ممکن است باعث ورود لوله به داخل یکی از برونشها (غالباً برونش راست) شود که در چنین وضعیتی با پر کردن کاف لوله تراشه، برونش دیگر بسته شده و به علت عدم تهویه مناسب بیمار دچار آتلکتازي میگردد که به منظور کنترل محل جایگزینی انتهاي لوله تراشه گرفتن عکس قفسه سینه بلافاصله بعد از لوله گذاري ضروري است، همچنین سمع دو طرفه صداهاي ریه هر دو ساعت و یا بعد از دادن هرگونه تغییر پوزیشن به بیمار کمک کننده است.

۶٫ استفراغ و آسپیراسیون احتمالی
امکان بروز استفراغ و آسپیراسیون ، در صورت تحریک رفلکس gag هنگام لوله گذاري از راه دهان ، محتویات معده به داخل تراشه وجود دارد که براي کاهش این عارضه در صورتی که وقت کافی وجود  دارد بهتر است قبل از لوله گذاري براي بیمارNGT گذاشته شده و ترشحات معده تخلیه شود.

۷٫ هایپوکسی به دلیل تاخیر در عملیات
بهتر است قبل از لولهگذاري بیمار به مدت دو دقیقه با اکسیژن ۱۰۰ % هایپر اکسیژنه شود. در صورتی که اشباع اکسیژن خون شریانی به میزان قابل توجهی افت کرده و اینتوبه کردن بیمار بیش از سی ثانیه طول بکشد بایستی عملیات قطع شده و بیمار توسط آمبوبگ و ماسک با اکسیژن ۱۰۰ % تهویه شود و سپس مجدداً اقدام به لولهگذاري گردد.

۸٫ تروماي راه هوایی فوقانی
یکی از صدمات شایع، صدمه به دندانهاي بیمار است همچنین خونریزي و شکستگی تیغه بینی از عوارض لوله گذاري با فشار از راه بینی است. جهت پیشگیري از این عارضه باید دقت شود که هرگز از دندانهاي بالاي بیمار به عنوان اهرم جهت بالا کشیدن تیغه لارنگوسکوپ حین لوله گذاري استفاده نشود.

کافه پزشکی توصیه می کند :  فارماکوکینتیک و عوارض داروهای بی حس کننده موضعی | کافه پزشکی

ب) عوارض لوله گذاري هنگامی که لوله در محل خود براي مدتی قرار دارد

۱٫ انسداد لوله تراشه
این عارضه به دلیل تجمع ترشحات غلیظ، پلاك ناشی از ترشحات خشک شده، خم شدن لوله وگاز گرفتن لوله به وسیله بیمار اتفاق افتاده و ممکن است باعث تهویه ناکافی شود که براي جلوگیري از این عارضه اقدامات زیر ضروري است:

  • به منظور پیشگیري از خمیدگی لوله تراشه، سر بیمار در وضعیت طبیعی قرار گرفته و از خم شدن گردن جلوگیري به عمل آید
  • لوله هاي ونتیلاتور باید توسط یا بالشتک حمایت شوند.
  • به منظور پیشگیري از گازگرفتگی، باید Air way  از استفاده نمود .
  • براي پیشگیري از ایجاد فتق ناشی از کاف لوله تراشه، از پر کردن بیش از حد کاف می بایست اجتناب نمود.
  • جهت جلوگیري از تجمع ترشحات و تشکیل پلاك در داخل لوله تراشه، ساکشن دقیق و منظم امري ضروري است
  • برقراري رطوبت کافی راه هاي هوایی.
  • گزارش هر گونه اشکال در عبور دادن کاتتر حین ساکشن کردن لوله تراشه .
  • در صورت عدم موفقیت براي باز کردن راه هوایی، تعویض لوله تراشه به موقع و طبق روتین ضروري است.

۲٫ نشت از کاف
پر نشدن بالون پس از تزریق هوا، توانایی بیمار به صحبت کردن بعد از پر کردن کاف و شنیده شدن صداي نشت هوا در لارنکس در هنگام تنفس با فشار مثبت از علائم نشت کاف می باشد که در این صورت باید براي جلوگیري از خطر آسپیراسیون، بیمار مجدداً اینتوبه شود.

۳٫ آسیب راه هاي هوایی فوقانی
به صورت زخم، نکروز و تنگی ناي در اثر فشار زیاد کاف به دیواره تراشه، عفونت در اثر سایز نامناسب لوله تراشه و مدت طولانی لوله گذاري اتفاق میافتد به منظور به حداقل رساندن این عارضه اقدامات زیر توصیه میگردد.

  • براي پیشگیري از زخم فشاري در کنار لب باید پوزیشن لوله در داخل دهان حداقل هر ۲۴ ساعت یک بار تغییر داده شود.
  • میبایست ماید و یک گاز تا شده بین لوله تراشه و گوشه لبها قرار داد.
  • دهانشویه به منظور جلوگیري از تجمع پاتوژن ها در راه هوایی، ضروري است.
  • براي پیشگیري از صدمات سایشی، حرکات سر به خصوص خم شدن به جلو و عقب باید با حداقل میزان انجام شود.
  • استفاده از یک لوله تراشه با سایز مناسب.
  • براي پیشگیري از صدمات گلوت، بعد از گذشت ۱۰ روز از لوله گذاري باید اقدام براي گذاشتن لوله تراکئوستومی صورت گیرد.
  • کنترل فشار کاف هر ۸ ساعت که نباید بیش از mmHg 15-20 باشد و هر یک ساعت بعد از ساکشن کامل دهان و حلق ،کاف لوله تراشه به مدت ۵ دقیقه خالی شود.

۴٫ آسیب به تراشه
عوامل مؤثر در آسیب تراشه شامل عفونت، مدت زمان لولهگذاري، سایز نامناسب لوله تراشه، جاگذاري غلط لوله تراشه، سایز کاف، انعطاف پذیري، شکل و فشار داخل کاف و بالاخره هیپوتانسیون می باشد. به منظور به حداقل رساندن فشار کاف بر تراشه، اقدامات مربوط به آسیب راههاي هوایی کمک کننده است.

۵٫ خونریزي
خونریزي از اطراف لوله و نبض دار شدن آن دلیل بر آسیب یا پاره شدن (شریان بی نام) توسط انتهاي لوله
تراشه است. جهت پیشگیري از این عارضه پوزیشن لوله را تنظیم کرده و از لوله باریکتر و کوتاهتر استفاده
نمود و در صورت بروز خونریزي سریعاً کاف را پر باد کرده و به پزشک اطلاع داده و در نهایت راه حل
این مشکل، جراحی میباشد.

۶٫ عفونت
با توجه به حذف مکانیسم هاي دفاعی راه هوایی فوقانی احتمال بروز عفونت افزایش می یابد که براي جلوگیري از عفونت اقدامات زیر لازم است:
* ساکشن راههاي هوایی که باید با روش کاملاً استریل و هر بار با یک کاتتر استریل صورت گیرد.
* لوله ها و مخزن مرطوب کننده و بخور دستگاه ونتیلاتور هر ۲۴ ساعت تعویض گردد، آب جمع شده درلوله هاي ونتیلاتور تخلیه شده و مراقبت گردد تا به راه هوایی بیمار وارد نشود.
* هر ۴ساعت جهت پیشگیري از عفونت هاي حلق و دهان، دهانشویه لازم است.
* وجود ترشحات رنگی، بدبو و یا بالا رفتن درجه حرارت ممکن است دلیلی براي ایجاد عفونت ریوي باشد که کشت و آنتی بیوگرام از ترشحات جهت شناسایی میکروارگانیسم ها ضروري است.

۷٫ خارج کردن لوله اتفاقی توسط بیمار
موقعیت هایی که بیمار را در معرض خارج شدن اتفاقی قرار می دهند شامل ایجاد کشیدگی در لوله توسط ضربه و حرکات تند و سریع سر و تاخیر در خارج کردن بیماري که آماده خارج کردن لوله است اما باید براي دستور پزشک صبر کند. براي پیشگیري از این وضعیت بیمار را دقیقاً تحت نظارت و کنترل قرار داده و در صورت خروج لوله با حفظ آرامش سر را به عقب و چانه را بالا کشیده و با آمبوبگ به بیمار تنفس داده و وضعیت را جهت لوله گذاري مجدد به پزشک گزارش دهید.

کافه پزشکی توصیه می کند :  بلوک اعصاب سمپاتیک ؛ گانگلیون ستاره ای، شبکه سلیاک و سمپاتیک کمری | کافه پزشکی

ج-عوارض بعد از خارج کردن لوله تراشه

۱٫ اسپاسم یا ادم لارنکس جزء عوارض فوري بعد از خارج کردن بیمار است که به طور بالقوه منجر به انسداد راه هوایی میگردد به منظور پیشگیري از این وضعیت، استفاده از هیدروکورتیزون جهت کاهش ادم لارنکس می تواند مؤثر باشد در غیر این صورت لوله گذاري مجدد لازم است .

۲٫ استریدور و خشونت صدا به طور موقت بوده و در عرض یکی دو هفته از بین می رود.

۳٫ تشکیل گرانولوماي لارنکس و تراشه که باعث تنگی و یا انسداد راه هوایی می گردد که براي پیشگیري باید در زمان اینتوبه بودن بیمار ترشحات بالاي کاف را مرتباً ساکشن کرده تا مانع التهاب شیمیایی و واکنش بافتی اطراف ناحیه تماس با لوله تراشه گردد.

۴٫ گشاد شدن تراشه و تراکئو مالاسیا که به دنبال لولهگذاري طولانی مدت اتفاق می افتد.

۵٫ تنگی لارنکس، صدمات در سطح گلوت و زیر گلوت جزء جديترین صدمات لوله گذاري هستند که با انتخاب لوله تراشه مناسب، پر کردن صحیح کاف، کوتاه کردن زمان اینتوبه، پیشگیري از بروز عفونت و جلوگیري از حرکت لوله تراشه میتوان این عارضه را به حداقل رسانید.

۶٫ پارزي یا فلج تارهاي صوتی آسیب به عصب  حنجره  ممکن است منجر به فلج تارهاي صوتی شود چنین بیمارانی باید از نظرآسپیراسیون احتمالی و یا انسداد راه هوایی فوقانی تحت کنترل قرار گرفته و از نظر رفلکس بلع ارزیابی شوند.

 

خارج کردن راه هوایی مصنوعی

جدا سازي موفقیت آمیز از تنفس مکانیکی به معناي خارج کردن لوله تراشه نمی باشد. وقتی بیمار بطور موفقیت آمیز جدا شده است اما کاملاً بیدار نیست، یا اینکه نمیتواند ترشحات راه تنفسی خود را خارج سازد، باید لوله تراشه در جاي خود باقی بماند.

مراحل خارج کردن لوله تراشه:

ECG .1 مانیتورینگ باید در محل وجود داشته باشد.
۲ باید بیمار حالت نیمه نشسته و یا نشسته باشد
۳٫ باید نحوه کار را براي بیمار شرح دهیم.
۴٫ بوسیله آمبوبگ قبلاً به بیمار اکسیژن می دهیم
۵٫ ترشحات دهان و حلق را ساکشن می کنیم.
۶٫ در حالی که کاف را خالی می کنیم، آمبوبگ را می فشاریم. با این کار ترشحات از بالاي کاف به داخل دهان رانده شده و در آنجا ساکشن میشود.
۷٫ این کار آنقدر تکرار می کنیم تا راه هوایی پاکیزه گردد.
۸٫ کاف را خالی کرده و چسب یا باند نگه دارنده لوله را بر می داریم.
۹٫ وقتی لوله آندوتراکیال را خارج می سازیم، براي بالا بردن فشار در ریه هاي بیمار، بوسیله اکسیژن ریه هاي او را زیاد باد می کنیم

وسایل براي خارج کردن لوله تراشه :

آمبوبگ، کپسول اکسیژن، و ماسک اکسیژن ، دستگاه ساکشن ، وسایل و لوله هاي لازم براي لوله گذاري مجدد(در صورت نیاز) ، یک سرنگ ۵ میلی لیتري براي شستشو با سرم نمکی، به هنگام ساکشن کردن و (در صورت نیاز)رقیق کردن ترشحات ، یک سرنگ ۱۰ میلی لیتري براي خالی کردن کاف

عوارض :

نشانه هاي انسداد راه هوایی در پی خارج کردن لوله عبارتند از : تنفس پر زحمت و صدادار. چون انسداد در خارج از قفسه سینه است، قاعدتاً باید تنفس صدادار در طی عمل دم ایجاد شود. تنفس صدادار به هنگام دم نشانه انسداد شدید (بیش از ۸۰ % ) است و باید سریعاً دوباره لوله گذاري انجام شود.