مولتي ويتامين مينرال کودکان(Multivitamins Minerals for kids)

 

کودکان به اینکه در سنین رشد قرار دارند، به میزان قابل‌توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیازمند خواهند بود. با داشتن دانش کافی از علم تغذیه خواهید دانست که به‌طور روزانه چه میزانی از میوه‌ها، سبزی‌ها، گوشت، حبوبات و غیره را باید در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید. شاید امروزه دیگر بیشتر کودکان یک رژیم غذایی متعادل با ویتامین ها و مواد معدنی در اختیار داشته باشند، اما گاهی شرایط خاص کودک مصرف مکمل‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. مولتی ویتامین مینرال برای کودکان یکی از این مکمل‌های تغذیه‌ای محسوب می‌شود، که با دارا بودن بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی نیاز روزانه کودکان را برطرف می‌کند.

اهمیت ویتامین برای کودکان
جالب است بدانید که کودکان به مواد مغذی مشابه بزرگسالان احتیاج دارند، اما معمولا به میزان حجم غذای کمتری نیاز دارند. با رشد کودکان، دریافت مقادیر کافی از مواد مغذی برای ساختن استخوان‌ها، مانند کلسیم و ویتامین D برای آن‌ها بسیار مهم است. علاوه بر این، آهن، روی، ید و ویتامین های A ، B6 (فولات)، B12 و D برای رشد مغزی در اوایل زندگی آن‌ها بسیار مهم هستند.

بنابراین اگرچه ممکن است بچه‌ها نسبت به بزرگسالان به مقادیر کمتری از ویتامین ها و مواد معدنی نیاز داشته باشند، اما برای رشد مناسب، آن‌ها نیاز به مقدار کافی از این مواد مغذی دارند. به‌طورکلی، کودکانی که رژیم غذایی سالم و متعادل دارند، به مکمل‌های ویتامین احتیاج ندارند.

البته شرایط خاص ممکن است این نیاز را چند برابر کند که در اینجا مصرف مکمل‌هایی مانند مکمل مولتی ویتامین مینرال برای کودکان ضروری است. برای اطمینان از دریافت مقادیر کافی از مواد مغذی کودکان به‌منظور عدم نیاز به مکمل‌ها، باید مطمئن شوید رژیم غذایی آن‌ها حاوی انواع غذاهای مغذی است.

چرا مولتی ویتامین مینرال برای کودکان مفید است؟

میزان نیاز روزانه کودکان به ویتامین ها و مواد معدنی
کودکان برای رشد طبیعی و سلامت به مقدار معینی از ویتامین و مواد معدنی نیاز دارند، اما مقادیر دقیق آن با توجه به برخی عوامل متفاوت است. نیازهای غذایی برای بچه‌ها به سن، جنس، اندازه، رشد و سطح فعالیت آن‌ها بستگی دارد. به گفته کارشناسان بهداشت، کودکان خردسال بین ۲ تا ۸ سال روزانه به ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ کالری نیاز دارند. اما در سنین ۹ تا ۱۳ سالگی به ۱۴۰۰-۲۶۰۰ کالری روزانه نیاز دارند. البته بسته به برخی از عوامل مانند سطح فعالیت آن‌ها متغیر می‌شود. اما در اینجا برخی از ضروری‌ترین عناصر و میزان نیاز آن‌ها را نام می‌بریم:

عناصر حیاتی                       میزان نیاز روزانه کودکان ۱ تا ۳ سال                                           میزان نیاز روزانه کودکان ۴ تا ۸ سال
کلسیم                               ۷۰۰ میلی‌گرم                                                                      ۱۰۰۰ میلی‌گرم
آهن                                   ۷ میلی‌گرم                                                                          ۱۰ میلی‌گرم
ویتامین                              A ۳۰۰ میکروگرم                                                                    ۴۰۰ میکروگرم
ویتامین   B12                      و0.9 میکروگرم                                                                       ۲/۱ میکروگرم

ویتامین سي                               15 میلی‌گرم                                                                        ۲۵ میلی‌گرم
ویتامین  دي                              15 میکروگرم                                                                         ۱۵ میکروگرم

 

کدام کودکان بیشتر در معرض کمبود عناصر حیاتی بدن قرار دارند؟
بهتر است بدانید که برخی از کودکان نسبت به بقیه بیشتر در معرض کمبود عناصر حیاتی بدن قرار دارند. برای مثال کودکانی که رژیم‌های غذایی گیاهی دارند و یا علاقه‌ای به گوشت و مواد با منشأ حیوانی ندارند، در معرض خطر کمبودهای کلسیم، آهن، روی و ویتامین‌های B12 و D قرار می‌گیرند.

مکمل‌های مولتی ویتامین مینرال برای کودکان و مواد معدنی اغلب برای کودکانی که رژیم‌های غذایی وگان یا گیاهخواری را دنبال می‌کنند، ضروری هستند. همچنین کودکان مبتلا به بیماری سلیاک یا التهاب روده، که در جذب چندین ویتامین و مواد معدنی، به‌ویژه آهن، روی و ویتامین D دچار مشکل هستند، نیز به مصرف مکمل مولتی ویتامین نیاز دارند.

زیرا این بیماری‌ها باعث آسیب به مناطقی از روده می‌شوند که ریزمغذی‌ها را جذب می‌کنند. از طرف دیگر، بچه‌های مبتلا به فیبروز کیستیک در جذب چربی مشکل دارند و بنابراین ممکن است ویتامین های محلول در چربی A ، D ، E و K را به‌اندازه کافی جذب نکنند. بعلاوه کودکان مبتلا به سرطان و سایر بیماری‌هایی که باعث افزایش نیازهای غذایی می‌شوند، ممکن است برای جلوگیری از سوءتغذیه ناشی از بیماری نیاز به مکمل‌های خاصی داشته باشند.

عوارض کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در کودکان
دانستیم که دلایل متفاوتی وجود دارد که ممکن است کودک را با کمبود ویتامین ها و مواد معدنی روبرو کند. بهتر است بدانید که عدم جایگزینی این مواد مغذی در رژیم‌های غذایی کودکان می‌تواند منجر به عواقب جدی مانند رشد غیرطبیعی و تأخیر در رشد شود. باید بدانید که هرکدام از این عناصر نقش حیاتی خود را در بدن کودک ایفا می‌کند و در نبود آن عملکرد طبیعی بدن مختل می‌شود.

به‌طورکلی کودکی که از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی رنج می‌برد معمولا بی‌حوصله، رنگ‌پریده، ضعیف، عصبی و افسرده هستند. رشد کمتر نسبت به همسالانشان دارند. لثه و دندان‌های آسیب‌پذیری دارند. رشد استخوانی‌شان معمولا کامل نیست و یا با ناهنجاری‌هایی همراه است.

والدین یک کودک باید همواره به‌سلامت جسمی کودکشان توجه کرده و با انجام آزمایش‌های سالانه از سلامت بدن آن‌ها باخبر باشند. احتمالا پزشکان در این شرایط مولتی ویتامین مینزال برای کودکان تجویز می‌کنند.

مولتی ویتامین مینرال برای کودکان حاوی چیست؟
بهتر است بدانید که مولتی ویتامین مینرال برای کودکان، در واقع یک مکمل تغذیه‌ای محسوب می‌شود. البته این مکمل به‌نوعی یک دارو نیز است. مولتی ویتامین مینرال برای کودکان در اشکال متفاوت در داروخانه‌ها موجود هستند اما شربت این نوع مولتی ویتامین نیز تولید و به بازار عرضه می‌شود.

باید بدانید که این شربت حاوی طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی است. البته ممکن است که برخی از برندهای این شربت با دیگری کمی متفاوت باشد اما به‌طورکلی می‌توان گفت مولتی ویتامین مینرال حاوی ویتامین C ، B1 ، B2 ، B3 ، B5 ، B6 ، B7 ، B9 ، B12 ، A ، E ، D2 یا D3 ، K، پتاسیم، ید، سلنیوم، بورات، روی ، کلسیم، آهن، منیزیم و منگنز است. البته این شربت‌ها با طعم‌دهنده‌ها خوش‌طعم می‌شوند تا برای کودکان جذابیت داشته باشند.

فواید مصرف مولتی ویتامین مینرال برای کودکان
همان‌طور که با عوارض کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن کودکان آشنا شدید، باید بدانید که مصرف مولتی ویتامین مینرال برای کودکان تمام این عوارض ناشی از کمبودها را از بین می‌برد. این شربت عموما باعث افزایش اشتها در کودکان می‌شود که به رشد آن‌ها نیز کمک می‌کند. اما می‌توانیم فواید مصرف مولتی ویتامین مینرال برای کودکان را به‌اختصار این‌گونه نام ببریم:

بهبود کم‌خونی ناشی از فقر آهن
افزایش اشتها
افزایش رشد قد کودکان
تقویت سیستم ایمنی بدن
تقویت حافظه و تمرکز کودکان
حفظ سلامت پوست و مو
چرا مولتی ویتامین مینرال برای کودکان مفید است؟

میزان و نحوه مصرف مولتی ویتامین مینرال برای کودکان
همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم میزان نیاز هر فرد با توجه به سن و میزان فعالیتش متفاوت است. بهتر است میزان مورداستفاده از مکمل‌ها و داروها تنها توسط پزشک تعیین شود.
دقت کنید که این مکمل را به همراه لبنیات و چای به کودک خود ندهید. چراکه این مواد جذب مکمل را مختل می‌کنند. دقت کنید که زمانی که فرزندتان از مکمل مولتی ویتامین مینرال استفاده می‌کند، از مصرف مکمل‌های دیگر بپرهیزید. حتما قبل از شروع مصرف مولتی ویتامین مینرال برای کودکان با پزشک مشورت کنید.

عوارض مصرف مولتی ویتامین مینرال برای کودکان
هر دارویی در کنار فواید خود ممکن است عوارض جانبی خاصی به همراه داشته باشد. به‌طورکلی تاکنون عوارض جانبی شدید در اثر مصرف مولتی ویتامین مینرال برای کودکان دیده نشده است. اما دقت کنید که مکمل مولتی ویتامین مینرال در صورت مصرف بیش‌ازحد نیاز روزانه می‌تواند برای کودکان سمی باشد.

این امر به‌ویژه در مورد ویتامین های محلول در چربی A ، D ، E و K که در چربی بدن ذخیره می‌شوند صدق می‌کند. بهتر است هنگام خرید مولتی ویتامین مینرال، مکملی را که مخصوص کودکان ساخته‌شده‌اند انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که آن‌ها حاوی دوز بالاتر از نیاز روزانه کودکتان نیستند. بهتر است ویتامین ها را از دسترس خردسالان دور نگه‌دارید و در مورد مصرف ویتامین مناسب با بچه‌های بزرگ‌تر صحبت کنید تا از مصرف بیش‌ازاندازه تصادفی مکمل‌ها جلوگیری کنید.

سخن پایانی
اگر فرزندتان رژیم محدودکننده‌ای را دنبال می‌کند، پس مطمئنا نمی‌تواند به‌اندازه کافی مواد مغذی را جذب کند. برای اطمینان از اینکه کودکتان به‌اندازه کافی مواد مغذی دریافت می‌کند، باید یک رژیم متعادل را برای کودکتان تهیه کنید که شامل انواع غذاها باشد. دقت کنید که شیرینی‌ها و غذاهای تصفیه‌شده را در رژیم غذایی کودک محدود کنید

اما اگر به هر دلیلی کودکتان به‌درستی انواع غذاها را نمی‌خورد و با کندی رشد روبرو است، باید با پزشک کودکتان مشورت کنید تا مصرف یکی از مکمل‌ها را آغاز کند. مولتی ویتامین مینرال برای کودکان به دلیل دربرداشتن بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی است، همواره بهترین انتخاب محسوب می‌شود. اما بدانید که انتخاب اول والدین یک کودک باید غذاهای طبیعی باشد.