دستگاه الکترومایوگرافی بیسیم رونمایی شد

دستگاه الکترومایوگرافی بیسیم رونمایی شد

دستگاه الکترومایوگرافی بیسم، ساخته شده توسط پژوهشگران مرکز تحقیقات مهندسی در پزشکی و بیولوژی واحد علوم و تحقیقات رونمایی شد.

 به نقل از واحد علوم و تحقیقات، مجید پولادیان رئیس مرکز تحقیقات مهندسی در پزشکی و بیولوژی واحد علوم و تحقیقات گفت: با توجه به محدودیت‌های دستگاه‌های الکترومایوگرافی (EMG) موجود و از سوی دیگر احساس نیاز به آن در ایران و قیمت بالای انواع خارجی آن، با همکاری دکتر بابک رضایی افشار از پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات برای طراحی و ساخت این دستگاه بصورت بیسیم اقدام شد.

وی افزود: در طراحی و ساخت این دستگاه حداکثر دقت صورت گرفته به نحوی که مشکلات و محدودیت‌های نمونه‌های خارجی نظیر تاثیرپذیری از نویزهای محیط، محدودیت در حرکت و… در آن برطرف شده است.

این محقق ادامه داد: ایجاد شرکت دانش‌بنیان و تولید انبوه این دستگاه باتوجه به نیاز کشور از جمله اهدافی است که با حمایت دانشگاه در مرکز تحقیقات مهندسی در پزشکی و بیولوژی واحد علوم و تحقیقات به دنبال تحقق آن هستیم.

پولادیان خاطرنشان کرد: در صورت تولید انبوه این دستگاه قیمتی حدود یک سوم نمونه‌های خارجی را با کارایی بیشتر خواهد داشت.

بابک رضایی افشار دیگر مجری طراحی و ساخت این دستگاه نیز گفت: از جمله مزایای این دستگاه می‌توان به دانش بومی، انعطاف‌پذیری در سخت‌افزار و نرم‌افزار بر اساس نیاز مشتری، عدم اجبار به استفاده از ژل و الکترودهای Ag-Agcl، ارزان بودن، قابلیت تنظیم محل ثبت روز عضله، دقت بالا، عدم تاثیرپذیری از نویزهای محیط و کوچک بودن آن اشاره کرد.

وی افزود: بر اساس طراحی در ساخت این دستگاه قابلیت استفاده برای آنالیز حرکات عضلات را در حالت حرکت شدید و ناگهانی نیز دارد و فرد استفاده‌کننده می‌تواند همراه با فعالیت روزانه در صورت نیاز به آنالیز مداوم بدون مشکلی از آن استفاده کند.

الکترومایوگرافی ( EMG ) تکنیکی برای ثبت فعالیت‌های الکتریکی عضلات بدن در مواقع فعالیت و انقباضات ماهیچه‌ها بوده و به نوعی همان اصطلاح کلینیکی «نوار عضله» است.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.