چگونه اختلالات اضطرابی را درمان کنیم؟

چگونه اختلالات اضطرابی را درمان کنیم؟

کالج سلطنتی روانپزشکان استرالیا و نیوزیلند (RANZCP) دستورالعمل‌های خود را در زمینه چگونگی درمان اختلالات اضطرابی منتشر کرد. گروه هدف این گایدلاین، بزرگسالان مبتلا به اختلالات پانیک، اختلال اضطراب اجتماعی، یا اختلال اضطرابی منتشر در همه سطوح از نظر شدت است. این گایدلاین با استفاده از مرورهای سیستماتیک، متاآنالیزها و کارآزمایی‌های کنترل‌شده به نگارش درآمده تا بهترین درمان‌ها را مشخص و معرفی کند.

نکات کلیدی

– پزشکان باید درمان را بر اساس ترجیح بیمار و با در نظر گرفتن اثربخشی، ایمنی، قابل پذیرش بودن، در دسترس بودن و هزینه‌ها، به صورت فردی انتخاب کنند.

– مداخلات اوليه عبارتند از مداخلات روانشناختی و مداخله در شیوه زندگی و سپس درمان‌های خاص – درمان شناختی – رفتاری (CBT)، بازدارنده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) یا مهارکننده‌های بازجذب سروتونین – نوراپی‌نفرین (SNRI). مداخلات آموزش روانشناسی و شیوه زندگی به ویژه برای بیماران در وضعیت بحران کمک می‌کند.

– تنفس آهسته به راحتی توسط هر متخصص آموزش داده شود.

– برای هر اختلالی، CBT را برای شرایط خفیف، CBT یا SSRI / SNRI برای درمان های متوسط و درمان ترکیبی را برای شرایط شدید تجویز کنید.

– در صورتی که جایگزین در دسترس نیست یا بر اساس اولویت بیمار، ارائه CBT دیجیتال (از طریق رایانه، تبلت یا گوشی هوشمند) را پیشنهاد دهید.

– فقط شواهد محدود یا غیرمستقیم برای مراقبت از ذهن، درمان حمایتی و درمان بین فردی وجود دارد.

– عود دیررس با CBTای کمتر است که به ارائه مهارت‌های مقابله‌ای و به طور کلی با CBT به اضافه دارو در مقایسه با هر یک به صورت مونوتراپی بپردازد.

– برای بیمارانی که روی درمان ترکیبی هستند و علائمی دیده می‌شود که بیماران مایل به قطع دارو هستند، نتایج بلندمدت با قطع تدریجی دارو بهتر است.

– برای اختلالات اضطرابی مقاوم به درمان، داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای، مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز، میرتازاپین، پره‌گابالین و آگوملاتین را در نظر بگیرید. اگر هیچ کدام کار نمی‌کنند، ، بنزودیازپین‌ها را با دوز کم و نیمه عمر طولانی در نظر بگیرید.

بحث و تفسیر

برخلاف دیگر گایدلاین‌ها (مثلا از موسسه ملی سلامت و خدمات متعالی (NICE) انگلستان)، گایدلاین‌های RANZCP بر آموزش روانی و مداخلات سبک زندگی تاکید دارند و نقش بالقوه داروها را در درمان زودهنگام تائید می‌کند (مثلا، همراه با یا به جای CBT)، و استفاده از روش‌های مبتنی بر وب امروزی را در مدیریت CBT برجسته می‌کند.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.