تاثیر درمانی آب قلیایی روی بیماری ” ام اس” غیر علمی است

تاثیر درمانی آب قلیایی روی بیماری ” ام اس” غیر علمی است

ادعای تولیدکنندگان دستگاه‌های تصفیه آب خانگی مبنی بر این که آب قلیایی می‌تواند سرعت گسترش بیماری مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) را کاهش دهد و نقش درمانگری داشته باشد به اعتقاد جمعی از پزشکان غیرواقعی است وتاکنون هیچ تحقیق علمی معتبر، تاثیر درمانی این نوع آب بر روی بیماری تصلب بافت چندگانه را تایید نمی‌کند.

 فرشته اشتری متخصص مغز و اعصاب روز دوشنبه به ایرنا گفت: به اعتقاد برخی از پزشکان متخصص مغز اعصاب شیوع ام اس  در استان‌های اصفهان، تهران، اراک و فارس از دیگر استان‌ها بیشتر است و علت آن هنوز مشخص نشده است.

وی تصریح کرد: در این استان‌ها با موج جدیدی از تبلیغات و اطلاع‌رسانی نادرست در خصوص اثر درمانی و یا پیشگیری، “آب قلیایی” بر بیماری ام اس  مواجه هستیم ولی هیچ مرجع “علم پزشکی” این مطلب را تایید نمی‌کند.

وی تاکید کرد: هرچند تلاش دانشمندان علوم پزشکی برای درمان بیماری ام اس تاکنون نتیجه نداده  و جمعیت این بیماران در بیشتر کشورهای دنیا و از جمله ایران به ویژه در استان اصفهان رو به افزایش و نگران‌کننده است ولی در صورت آگاهی این افراد از بیماری در مراحل اولیه، به طور معمول امکان کاهش سرعت گسترش بیماری برای مدت ۱۵ تا ۲۰ سال وجود دارد.

بیماری اسکلروز چندگانه یا همان ام اس یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین بیماری سیستم اعصاب مرکزی به شمار می‌رود در این بیماری سیستم ایمنی به “میلین” – ماده‌ای که در اطراف رشته‌های عصبی قرار گرفته و موجب عایق شدن آن‌ها می‌شود حمله می‌کند و موجب تخریب آن و آسیب رشته عصبی می‌شود.

اشتری بیان کرد: این بیماری از جمله بیماری‌های جدید به شمار می‌رود و اولین شیوه‌های درمانی تایید شده برای این بیماری مربوط به سال ۲۰۱۰ بود و درمان دارویی اساس و پایه درمان ام اس است و مصرف نامنظم و یا قطع دارو به تشدید بیماری و گسترش پلاک‌ها و بروز حملات ناشی از این بیماری منجر می‌شود.

یک پزشک متخصص نورولوژیست نیز در این باره به ایرنا گفت: هیچ تحقیق علمی، اثر درمانی و یا پیشگیری، “آب قلیایی” بر بیماری ام اس  را تایید نمی‌کند و تبلیغات و اطلاع رسانی‌ها در این خصوص مبنای علمی ندارند و دستگاه‌های مربوطه باید با این تبلیغات برخورد کنند.

مرضیه رحیمی  با تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی همه جانبه در خصوص بیماری تصلب بافت چندگانه یا ام اس  گفت: از پیامدهای اطلاع رسانی‌های نادرست و تبلیغات واهی در خصوص خواص درمانی آب قلیایی بر روی این بیماری، به تعویق افتادن و یا متوقف شدن روند درمان بیمار است که ضررهای جبران‌ناپذیری را پدید می‌آورد.

وی اضافه کرد: هرگونه تاخیر در کشف زود هنگام و درمان بموقع این بیماری می‌تواند روند درمان را بسیار سخت کند و سرعت گسترش بیماری را افزایش دهد به نحوی که ظرف چند ماه یک فرد فعال را به فردی علیل که توانایی حرکتی خود را از دست داده تبدیل کند و عواقب روانی، اقتصادی و اجتماعی زیادی برای فرد مبتلا و جامعه داشته باشد.

علائم اولیه بیماری ام اس بیشتر در سنین بین ۲۰ تا ۴۰ سال آشکار می‌شود ولی در موارد محدود خارج از این بازه سنی مشاهده شده است.

از عمده نشانه‌های این بیماری شامل اختلالات بینایی، التهاب عصب بینایی، ضعف، گزگز یا مور مور شدن اندام‌ها، دوبینی، ناهماهنگی عضلات، سرگیجه، حمله‌های ناگهانی و به زمین افتادن، اختلالات تعادلی، اختلالات روحی، افسردگی، اختلالات حافظه و عدم تمرکز، اختلالات جنسی، خستگی پس از بیدار شدن صبحگاهی و دردهای پراکنده بدن است.

بیشتر بیماران مبتلا به ام اس در ابتدا با یکی از علائمی که در خود مشاهده می‌کنند به دنبال مصرف داروهای گیاهی و یا آب قلیایی می روند و تنها با استمرار و تداوم علائم بیماری در نهایت به متخصصان مغز و اعصاب مراجعه می کنند؛ طولانی شدن این روند به از دست رفتن زمان طلایی استفاده از داروهای خط اول مقابله با این بیماری منجر می‌شود و به گسترش پلاک‌ها در سیستم عصبی منجر می‌شود.

اصفهان به لحاظ کمیت نخستین استان پر شمار بیماران ام اس در کشور و تعداد این بیماران تحت درمان در اصفهان  هشت هزار نفر است.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.