۹۴ درصد داروهای کشور تولید داخلی هستند

۹۴ درصد داروهای کشور تولید داخلی هستند

ایسنا/یزد مدیر گروه داروسازی استان یزد با اشاره تامین ۹۴ درصد داروهای مصرفی کشورمان توسط تولیدکنندگان داخلی، کیفیت این داروها را قابل قبول و دارای تاییدیه مقبولیت مصرف از وزارت بهداشت عنوان می‎کند.

دکتر «سید محمد امامزاده‌ای» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به آخرین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در شهریورماه امسال مبنی بر تولید حدود ۹۴ درصد داروهای مورد نیاز کشورمان در داخل، اظهار می‌کند: داروهای تولیدی داخل کشور از نظر کیفیت قابل قبول و دارای حداقل‌ استانداردها هستند و تاییدیه مقبولیت مصرف را از وزارت بهداشت اخذ کرده‌اند.

وی عمده‌ترین مشکلات دارویی حال حاضر کشورمان را مربوط به داروهای خاص که عمدتاً وارداتی هستند، می‌داند و بیان می‌کند: به دنبال شدت گرفتن تحریم‌های ظالمانه آمریکا متاسفانه واردات این داروها به کشورمان با مشکلات بیشتری مواجه شده است.

«رضا خواجه سروی» رییس انجمن هموفیلی استان یزد از تامین بسیاری از اقلام دارویی بیماران هموفیلی توسط شرکت‌های داخلی اشاره می‌کند و می‌گوید: فاکتور هشت به عنوان شایع‌ترین داروی مورد نیاز بیماران هموفیلی توسط داروسازان کشورمان تولید می‌شود و از کیفیت قابل توجه و استانداردهای بالایی برخوردار است.

البته این مسئول از تلاش مسئولان برای تامین داروهای خاص از طریق تولیدکنندگان ایرانی می‌گوید و تصریح می‌کند: مسئولان دارویی وزارت بهداشت و انجمن داروسازان پیوسته به فکر تامین تقاضاهای دارویی بازار و کاهش مشکلات بیماران در این رابطه هستند تا به هر نحوی از بروز آسیب‌های فکری و روانی ناشی از کمبود داروهای خاص در جامعه بکاهند.

وی معتقد است که کسری و کمبود داروهای خاص به دلیل مشکلات مربوط به نوسان واردات، گمرک و آزمایشگاه‌های کنترل دارو یک مسئله‌ای همیشگی بوده است که امیدواریم با تامین آنها از داخل کشور این مشکل نیز مرتفع شود.

امامزاده‌ای با بیان این که توجه به جنبه اقتصادی دارو و کم رنگ شدن جنبه معنوی دارو موجب دشواری کنترل این بازار شده است، تصریح می‎کند: خوشبختانه از زمانی که کنترل بازار به دست شرکت‌های پخش و  توزیع دارو افتاده شاهد حکم‌فرمایی مدیریت اقتصادی بر حوزه دارو هستیم.

پیام بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.